Wanneer kies je voor hoge zichtbaarheidskleding?

EN ISO 20471: Aan welke eisen moet mijn signalisatiekleding voldoen?

Voer jij werk uit waarbij je extra goed zichtbaar dient te zijn? Werk je bijvoorbeeld langs de weg, het spoor of op een vliegveld? Dan wil je risico's als aanrijdgevaar vermijden. Pas daarom je kleding aan aan je activiteiten en de risico's die je loopt. Je kunt hierbij zelfs rekening houden met de weersomstandigheden waarin je werkt. 

Signalisatiekleding is verdeeld in drie risicoklassen:

Klasse 1

  • Niet te gebruiken voor werk langs openbare wegen, alleen voor laag botsingsrisico en voor herkenbaarheid binnen het bedrijf.

Klasse 2

  • Aanleg van nieuwe wegen (mogelijk botsingen met werkverkeer). 
  • Wegwerkzaamheden: mogelijk botsingen met werkverkeer.
  • Wegwerkzaamheden en openbare dienstverlening langs de weg: binnen de bebouwde kom waar een maximumsnelheid van 50 km/u geldt.
  • Wegwerkzaamheden en openbare dienstverlening langs de weg, in combinatie met een vangrail om botsing met weggebruikers te voorkomen.
  • Bezorgdiensten/koeriersdiensten.

Klasse 3

  • Regelen van het verkeer: politie, verkeersdienst.
  • Weggebruikers met een hoog risico: politie, ambulancepersoneel, brandweer, sleepdiensten, wegenwacht, afvalverzamelaars.
  • Activiteiten als beschreven in klasse 2, maar dan met een hogere maximumsnelheid, slechtere verlichting of andere condities die risicoverhogend kunnen zijn.           

In Nederland zijn we ook bekend met de eisen van de Rijkswaterstaat. Werk je als (onder)aannemer voor hen, dan dien je je aan NEN-EN 471 te houden, plus aan extra eisen betreffende de basiskleur en de vorm en het oppervlakte van de retroreflecterende zilvergrijze banden. 

Werk je buiten Nederland? Houd er dan rekening mee dat daar andere regels gelden!